Morotskaka à la Leila

 
Idag bjuds det på morotskaka i Villa Sand. Jag letade länge efter ett bra recept, och efter lång tid fick jag tipset av en god vän att Leila Lindholm har ett superbra recept på denna kaka - i en bok som jag dessutom hade hemma i bokhyllan: a piece if cake. 
 
Världens godaste morotskaka
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1/2 tsk ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl finrivna morötter
 
Limefrosting
 
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 g philadelfiaost
 
sätt ugnen på 150 grader.
vispa ägg och socker vitt och pösigt.
blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i äggsmeten. 
Tillsätt olja och morötter.
häll smeten i en smord och bröas form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen ca 55 min, prova med en sticka om den är klar.
låt svalna.
 
vispa alla ingredienser till frostingen så den blir krämig. Bred den över kakan och dekorera ev med kokos.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

villasand.blogg.se

En blogg om livet på landet. Mat, bak och pyssel, heminredning och lite bygg. Och kanske lite familj... :-)

RSS 2.0