Dagiskaka

 
Igår kväll hade jag ett gott gäng med tjejer på kvällsmat. Lite hembakat bröd blev det men efteråt måste man ju ha nåt sött. Just igår fick det bli en kaka som i min receptbok kallas dagiskaka, men den har gissningsvis flera olika namn. Hur som helst är den enkel att göra och väldigt god.
 
Dagiskaka

3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker.
Blanda i det kokande vattnet.
Blanda mjöl och bakpulver och rör i.
Grädda längst ner i ugnen ca 30 min, på 175 grader.
Låt kallna.
 
185 g smör
1,5 dl mjölk/grädde
4 msk vaniljsocker
 
Blanda ovanstående i en kastrull och låt stormkoka tills krämen tjocknar, ca 15 min.
Om krämen skär sig, prova att vispa i lite extra mjölk/grädde - då brukar den gå ihop.
Låt krämen svalna.
Dela kakan på mitten, bred kräm på båda halvorna och lägg ihop den, kräm mot kräm.
Pudra florsocker över och njut!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

villasand.blogg.se

En blogg om livet på landet. Mat, bak och pyssel, heminredning och lite bygg. Och kanske lite familj... :-)

RSS 2.0