Sjömansbiff på mormors vis

 
Har haft fruktansvärt dålig fantasi vad gäller middagsmat det sista. För att råda bot på detta satte jag mig med Stora Rutiga kokboken, bläddrade från pärm till pärm och skrev ner alla tänkbara alternativ. Bl.a. fann jag Sjömansbiff - en rätt min mamma serverade under min barndom. Det finns givetvis massor av varianter på denna rätt, som i grunden är ett riktigt långkok, men den här varianten går lite fortare. Köttet kallas sjömansbiff redan i köttdisken, så det är lätt att hitta. Exakta mängder har jag inte, men gissar i vanlig ordning...
 
Sjömansbiff
1 förpackning sjömansbiff (ca 6 skivor)
ca 10 potatisar
1 liter vatten
2-3 köttbuljongtärningar
1 gul lök
4 tomater
salt, vitpeppar, finhackad persilja
 
Skär köttet i skivor, krydda med salt och peppar och stek, helst i stekgryta.
Ta upp köttet och stek hackad lök.
Häll i köttet igen och fyll på med vatten, buljong och skivade tomater.
Låt detta koka under tiden som du skalar och skivar potatis.
Tillsätt sedan potatisen, vänd runt och låt koka 45-60 minuter.
Garnera med hackad persilja.
Smaklig måltid!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

villasand.blogg.se

En blogg om livet på landet. Mat, bak och pyssel, heminredning och lite bygg. Och kanske lite familj... :-)

RSS 2.0